Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Samochody pożarnicze OSP Żarów w latach 1980-1989

Drukuj
Utworzono: sobota, 25, kwiecień 2015

Samochód pożarniczy (wóz strażacki, beczkowóz), to specjalnie oznakowany i przygotowany pojazd używany przez straż pożarną albo inną jednostkę ochrony przeciwpożarowej do udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych lub innych działaniach statutowych (np. prewencyjnych). W większości państw świata wozy strażackie malowane są na czerwono, są także uprzywilejowane w ruchu drogowym. Samochody pożarnicze budowane są najczęściej na podwoziach pojazdów produkowanych seryjnie, o odpowiednio dobranych zespołach i parametrach. Mogą mieć wzmocnione zawieszenia, przystosowane do długotrwałego statycznego obciążenia. Pojazd samochodowy straży pożarnej - pożarniczy, (z wyjątkiem pojazdu osobowego operacyjnego straży pożarnej, powinien mieć barwę czerwieni sygnałowej, błotniki zaś i zderzaki - barwę białą. Dopuszcza się pojazd pożarniczy o barwie khaki, również w odniesieniu do błotników i zderzaków. Pojazdy strażackie są oznaczone w większości krajów uniwersalnym numerem umożliwiającym identyfikację wozu w czasie akcji. W Polsce oznaczenie takie nazywane jest numerem operacyjnym i składa się z trzech elementów. Pierwszym jest trzycyfrowy numer (prefiks), określający powiat oraz typ jednostki. Drugim jest oznaczenie jednoliterowe województwa. Ostatnim jest dwucyfrowy numer pojazdu (sufiks), który w wypadku pojazdów PSP oznacza rodzaj pojazdu (lub jego typ) jak i przeznaczenie sprzętu. W wypadku pojazdów należących do innych jednostek ochrony przeciwpożarowej jest to po prostu kolejny numer pojazdu w danej kategorii jednostek w powiecie.

Podstawowym wyposażeniem pożarniczym samochodu ratowniczo-gaśniczego jest: autopompa z urządzeniem odpowietrzającym, linia szybkiego natarcia, zbiornik wody, zbiornik środka pianotwórczego, dozownik środka pianotwórczego, działko wodno-pianowe (opcjonalnie), instalacja zraszaczowa (opcjonalnie). Wymienione elementy tworzą tzw. układ wodno-pianowy. Stosuje się również inne urządzenia dodatkowe, zamontowane na stałe, jak np. maszt oświetleniowy czy wciągarka. Oznaczenia charakterystyki (tradcyjne) pojazdu stosowane w Polsce, zgodne są z normą PN-79/M-51300 (Od roku 2000 została zastąpiona przez PN-EN 1846-1). Określają one najważniejsze cechy pojazdu: (w tej kolejności) typ pojazdu, klasę wagową, typ i wyposażenie pojazdu specjalnego lub wyposażenie pojazdu gaśniczego. Po grupie liter występuje grupa cyfr oznaczających: pierwsza pojemność zbiornika w metrach sześciennych druga wydajność autopompy w hl/min, druga wydajność motopompy w hl/min. Oznaczenia: typ pojazdu – G (gaśniczy), S (specjalny); klasa wagowa – L (lekki – 3,5 t), brak oznaczenia (średni – 3,5-12 t), C (ciężki – powyżej 12 t); rodzaje pojazdów specjalnych – Dł (dowodzenia i łączności), Kn (kontenerowy), Kw (kwatermistrzowski), Op (operacyjny), R/Rh (Rozpoznania/Rozpoznawczo-ratowniczy), Rchem (Ratownictwa chemicznego), Reko (Ratownictwa ekologicznego), Rmed (Ratownictwa medycznego), Rp (Ratowniczo-poszukiwawczy, Rt (Ratownictwa technicznego), Rw (Ratownictwa wodnego), W (węzowe); wyposażenie – A (autopompa), B (zbiornik wodny – beczka), D (drabina), Dz (dźwig), H (podnośnik hydrauliczny), M (motopompa), On (oświetlenie), Pr (ładunek proszkowy, Sn (ładunek śniegowy), Z (ciągnik ciodłowy z cysterną), Z (armatka wodna).

Po wojnie w Polsce samochody pożarnicze produkowane były przez następujące zakłady:

Sanocka Fabryka Wagonów "Sanowag" w Sanoku (samochody: Bedford OLBZ-N70-GM-8, Star 20 N71-GM-8, Star 20 N72-GA-16, Star 20 N-74-GBM-2,2/8, Star 20 N-75-GBA-2/16, Star 25 N-721-GA-16)

Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu (samochody: Jelcz 001-GBA 2/16, Jelcz 002 N-751-GBM 2/8 , Jelcz 002 N-752-GBM 2/8, Jelcz 003/003E-GBAM 2/8+8, Jelcz 004-GCBA 6/32, Jelcz 004M-GCBA 6/32, Jelcz 005-GBA 2,5/16, Jelcz 005-GBA(Rt) 2,5/16 - Adaptacja PKP, Jelcz 005M-GBA 2,5/16, Jelcz 006/1-GCBA 11/45, Jelcz 006/2-GCBA 11/45, Jelcz 007-GBAM 2,3/16/8, Jelcz 008-GBM 2,5/8, Jelcz 010-GCBA 5/32, Jelcz 028-GBAM 2/8+8)

Państwowy Ośrodek Maszynowy w Zamościu (samochody: Lublin 51 POM–GM-8, Star 26P POM-GBM 3/8, Star 29 POM-GBM 3/8, Star 660 POM-GBM 2/8)

Zakład Budowy Maszyn "Osiny" w Nowej Wsi k. Częstochowy (samochody: Star 200 ZBM-GBM 2/8, Star 200 ZBM-GBM 3,5/8, Star 266 ZBM-GBM 2/8, Star 660 ZBM-GBM 2/8)

Wrocławskie Zakłady Urządzeń Pożarniczych we Wrocławiu (samochody: Star 25L Gsn-900, Star 29 Gsn-900, Żubr A-80-GCSn-1800)

Katowickie Zakłady Wyrobów Metalowych w Siemianowicach Śląskich (samochody: Jelcz 315M KZWM/Total–Gpr-3000, Jelcz 325 KZWM–Gpr-3000, Star 200 KZWM-GBM 2,5/8, Star 29 KZWM-GPr-1500 - wersja I, Star 29 KZWM-GPr-1500 - wersja II)

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie (samochody: Żuk A 34-GLM-8/GLBM 06/2, Żuk A-14-GLM-8, Żuk A-15-GLM-8, Żuk A-15/A-15M-GLM-4, Żuk A-15M/B/C-GLM-8, Żuk A151-GLBM 0,4/4, Żuk A151C-GLBAPr 0,4/2/50)

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu oraz Zakłady Samochodowe w Kaliszu (Ford V8-GM-8)

Fabryka Urządzeń Okrętowych „Techmet” z Pruszcza Gdańskiego (samochody: Jelcz 325 Techmet – GCSn-5000)

Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych (późniejsza FSD) (samochody: Nysa T-501 GLM-4 – jeden egzemplarz)

Na przestrzeni lat 80-tych XX wieku OSP Żarów użytkowała 3 samochody pożarnicze: jeden ciężki (Jelcz 004 - GCBA 6/32), jeden średni (Jelcz 005 - GBA 2,5/16) oraz jeden lekki (Żuk A-15M/B/C – GLM-8). Pojazdy te w późniejszym okresie służyły innym jednostkom OSP na terenie gminy Żarów

Samochody pożarnicze przed remizą OSP w Żarowie, lata 80-te. Na pierwszym planie lekki Żuk A-15M/B/C – GLM-8, dalej średni Jelcz 005 - GBA 2,5/16, za nim ciężki Jelcz 004 - GCBA 6/32
(fot. Złota Księga 30-lecia OSP Żarów 1949-1979)

 Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy Jelcz 004 - GCBA 6/32, lata 80-te XX w.
(
fot. Złota Księga 30-lecia OSP Żarów 1949-1979)

 Pamiątkowa fotografia na tle stojącego w remizie Jelcza 004 - GCBA 6/32, lata 80-te XX w.
(fot. Złota Księga 30-lecia OSP Żarów 1949-1979)

 Pamiątkowa fotografia na tle samochodu Jelcz 005 - GBA 2,5/16, lata 80-te XX w.
 
(fot. Złota Księga 30-lecia OSP Żarów 1949-1979)

Uroczystości 40-lecia OSP Żarów z udziałem Komendanta Wojewódzkiego, 1988 rok. Na pierwszym planie żarowski Żuk A-15M/B/C – GLM-8, dalej samochód Star 200 ZBM - GBM 2/8 z OSP Imbramowice, za nim stoi żarowski Jelcz 004 - GCBA 6/32  (fot. Złota Księga 30-lecia OSP Żarów 1949-1979) 

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy Jelcz 004 - GCBA 6/32, zabudowano na podwoziu Jelcz 315MS i wyposażono w silnik z turbosprężarką oraz 6-biegową skrzynię. Jego obsadę stanowiła 4-osobowa załoga. Centralne miejsce zabudowy pojazdu zajmował zbiornik na wodę z dwiema komorami o łącznej pojemności 6 tys. litrów. W bocznych wnękach osłoniętych brezentowymi żaluzjami przewożono sprzęt i armaturę, a także pulpit sterowniczy autopompy A32 o wydajności 3200 l/min. Samochód w pierwszych egzemplarzach wyposażony był w 2 działka wodno-pianowe, produkcji czechosłowackiej. Od 1975 roku zamiast nich montowano działka austriackie – jedno Rosenbauer RM24 lub dwa Rosenbauer RM16. W latach 1974-1979 wyprodukowano łącznie ok. 600 egzemplarzy samochodów Jelcz 004 - GCBA 6/32. Dane techniczne samochodu:

Podwozie: Jelcz 315MS
Silnik: 6-cylindrowy rzędowy, wysokoprężny SW680/105 z doładowaniem o mocy 243 KM
Skrzynia biegów: 6 +wsteczny
Układ jezdny: 4x2 z blokadą mechanizmu różnicowego
Nadwozie: dwusegmentowe - kabina typu 113 + specjalne nadwozie
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Wymiary (dł/szer/wys): 7600/2500/3500 mm
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: 15 700 kg
Prędkość maks: 92 km/h

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy Jelcz 004 - GCBA 6/32  (źródło)

Wyposażenie: autopompa A32 o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar, zbiornik na wodę 6 tys. l, zbiornik na środek pianotwórczy 600 l, 2 x dozownik środka pianotwórczego RVMA 200, działko wodno-pianowe: 1 – Rosenbauer RM24 wydaj. 2400 l/min; 2 – Rosenbauer RM16 wydaj. 1600 l/min każde, SN – wąż dług. 20 m - wielkość 52, węże tłoczne W75 – 200 mb, W52 – 160 m, armatura wodno-pianowa, 4 nasady tłoczne 75 do linii wężowych

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy Jelcz 005 - GBA 2,5/16, zbudowano na podwoziu Star 244L oferowanym przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. W w wersji produkcyjnej samochód wyposażono w zmodernizowaną kabinę typu 642 stosowaną w samochodach Star 28/29. Napęd stanowił wysokoprężny silnik typu S359, o mocy 150 KM i pojemności 6,8 l. Nadwozie specjalne samochodu Jelcz 005 złożone było z dwóch cześci: pierwszej umieszczonej za kabina, gdzie znajdowało się miejsce dla 4-osobowej załogi oraz skrytka z autopompą ŚFUP A16/8, urządzeniem SN oraz zbiornikiem na środek pianotwórczy, część druga zawierała zbiornik na wodę oraz umieszczone wzdłuż niego skrytki na sprzęt. Łącznie w w latach 1975-1979 wyprodukowano 936 egzemplarzy samochodu Jelcz 005 - GBA 2,5/16. Dane techniczne samochodu:

Podwozie: Star 244L
Silnik: 6-cylindrowy, wysokoprężny, rzędowy S359 o mocy 150 KM i pojemności skokowej 6840 cm3
Skrzynia biegów: 5 + wsteczny
Skrzynia rozdzielcza: 2-biegowa (szosa, teren)
Układ jezdny: 4x4 z blokadą mechanizmu różnicowego na tylnym moście
Nadwozie: dwusegmentowe - kabina typu 642 + specjalne nadwozie
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (dł/szer/wys.): 6930/2490/3320 mm
Rozstaw osi: 3900 mm
Masa całkowita: 6810 kg (dupuszczalna 10 580 kg)
Prędkość maks.: 82 km/h

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy Jelcz 005 - GBA 2,5/16 (źródło)

Wyposażenie: autopompa ŚFUP A16/8 o wydajności o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar, zbiornik na wodę poj. 2500 l, zbiornik na środek pianotwórczy o poj. 250 l dozownik środka pianotwórczego Rosenbauer RVMA 200, działko wodno-pianowe Rosenbauer RM16 wydaj. 1600 l/min, nasady: 2 tłoczne 75, 2 ssawne 110, 1 tankowania hydrantowego 75, 2 spustowe 110, 1 ssania środka pianotwórczego z zewnątrz 52, szybkie natarcie: 40-metrowe – gumowy wąż ciśnieniowy na zwijadle, zakończony prądownicą wielkości 25

Lekki samochód gaśniczy wodno-pianowy Żuk A-15M/B/C – GLM-8, produkowany był od 1973 roku przez lubelską FSC. Powstawały egzemplarze z dwoma rodzajami silników na rynek krajowy i na eksport. Modernizacją przeprowadzoną w roku 1975, było zastosowanie silnika S-21 w wersji przeznaczonej na rynek krajowy (dotychczas silnik ten montowano wyłącznie w egzemplarzach eksportowych). Pozostałe elementy nadwozia i wyposażenia były identyczne jak w wersji A-15M. Zmodernizowany pojazd otrzymał oznaczenie A-15B. W 1978 roku pojazd wyposażono w nowoczesne węże torlenowe trzykrotnie lżejsze i mniejsze objętościowo od stosowanych wcześniej węży gumowanych. Tą wersję samochódu oznaczano jako A-15C. Dane techniczne samochodu:

Podwozie: Żuk A-15
Silnik: 4-cylindrowy benzynowym S21 o mocy 70 KM
Skrzynia biegów: 3 + wsteczny
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: jednosegmentowe zbudowane z elementów nadwozia modelu A06/A07
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (dł/szer/wys.): 4440/1820/1920 (mm)
Masa całkowita: 2300 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie: motopompa M-800 PO-5E Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar, węże ssawne i tłoczne, armatura wodno-pianowa, drabina trójprzęsłowa i słupkowa

 

Źródła:http://www.prl998.pl/ oraz www.pl.wikipedia.org

Opracowanie
Bogdan Mucha