Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Żarowski eksponat pożarnictwa - samochód gaśniczy ŻUK A15C-GLM-8

Drukuj
Utworzono: sobota, 14, czerwiec 2014

Wedle niedawnych zapowiedzi dzisiaj wracamy do tematu samochodu gaśniczego marki ŻUK, który pod koniec maja wyeksponowany został przed remizą OSP w Żarowie. Samochód służył przez wiele lat w Ochotniczej Straży Pożarnej z Kalna. Dzisiaj swoją zasłużoną emeryturę spędza jako zabytek nie tylko pożarnictwa, ale i motoryzacji naszej rodzimej – polskiej, bo przecież samochody marki ŻUK produkowane były w latach 1959-1998 przez Fabrykę Samochodów Cieżarowych "FSC" w Lublinie. Konstrukcja pojazdów tego typu opracowana została w 1956 roku na bazie samochodu FSO Warszawa, miała wspólne z nim podwozie, silnik i układ jezdny. Rozwiązanie to przyczyniło się do dużej popularności tego samochodu oraz jego niskiej ceny. Żuk dostępny był w różnych wersjach nadwozia – począwszy od nadwozia typu pick-up w pierwszym modelu A 03, poprzez nadwozia typu furgon i skrzyniowe, wersje do przewozu większej liczby osób (towos, mikrobus), po zabudowę specjalizowaną (samochody pożarnicze, do przewozu pieczywa lub odzieży). Poszczególne wersje tworzone były w FSC lub przez przedsiębiorstwa wykorzystujące znaczny tabor Żuków (np. Przedsiębiorstwa Transportowe Handlu Wewnętrznego). Produkcję Żuków zakończono 13 lutego 1998 roku. Łącznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji tego modelu. Pojazd eksponowany przed remizą OSP w Żarowie to lekki samochód gaśniczy wodno-pianowy ŻUK A15C-GLM-8.

Lekki gaśniczy samochód wodno-pianowy ŻUK A15C-GLM-8 eksponowany przed remizą OSP Żarów

W 1973 lubelska FSC dokonała modernizacji wszystkich swoich produktów. Modernizacja ta objęła również samochody gaśnicze. Przekonstruowano przednią ścianę nadwozia pojazdu nadając jej bardziej kanciastą linię. Pozostałe elementy nadwozia i wyposażenie pożarnicze nie różniły się niczym od dotychczas produkowanej wersji. Zmodernizowany pojazd otrzymał oznaczenie A-15M i w dalszym ciągu produkowany był z dwoma rodzajami silników na rynek krajowy i na eksport. Kolejna modernizacja pożarniczego Żuka została przeprowadzona w roku 1975. Najważniejszą zmianą było zastosowanie silnika S-21 w wersji przeznaczonej na rynek krajowy (dotychczas silnik ten montowano wyłącznie w egzemplarzach eksportowych). Pozostałe elementy nadwozia i wyposażenia były identyczne jak w wersji A-15M. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie A-15B. W 1978 roku zaniechano produkcji dwukołowej przyczepki ze zwijadłem na węże tłoczne, przenosząc je do wnętrza pojazdu. Powyższa modernizacja była efektem wyposażenia polskiej straży w nowoczesne węże torlenowe trzykrotnie lżejsze i mniejsze objętościowo od stosowanych wcześniej węży gumowanych. Zlikwidowanie przyczepki przyczyniło się do zdecydowanej poprawy manewrowości oraz zwrotności samochodu. Pojazd w tej wersji otrzymał oznaczenie A-15C.

Dane techniczno-użytkowe:
Żuk A-15C GLM-8 (1978)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GLM-8
Podwozie: Żuk A-15 z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym S21 o mocy 70 KM
Skrzynia biegów: 3+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: jednosegmentowe zbudowane z elementów nadwozia modelu A06/A07
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4440x1820x1920 (mm)
Masa całkowita: 2300 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:
motopompa M-800 PO-5E Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
węże ssawne i tłoczne
armatura wodno-pianowa
drabina trójprzęsłowa i słupkowa

Samochód gaśniczy ŻUK A15C-GLM-8, poniżej motopompa M-800 PO-5E Polonia

Wyposażenie gaśnicze A15C (z katalogu Żuk, 1988 r.): 1. Bosak kpl, 2. Wąż tłoczny W-52 (dł.20m) 10szt, 2. Wąż tłoczny W-75 (dł.20 m) 12szt, 3. Wąż ssawny 110 (dł. 2,5m) 3szt, 4. Drabina nasadkowa 3szt, 5. Topór strażacki ciężki, 6. Aparat na sprężone powietrze 2szt, 7. Pływak, 8. Mostek przejazdowy 52x72x52 2szt, 9. Łom RLLh, 10. Łopata, 11. Oskard kpl, 12. Siodełko wężowe, 13. klucz do hydrantu

Wyposażenie gaśnicze A15C (z katalogu Żuk, 1988 r.): 1. Karnister z polietylenu 20dcm, 2. Wąż tłoczny Wu-25 (dł. 20m) 4szt, 3. Wąż tłoczny Wu-52 (dł. 2m), 4. Wąż tłoczny Wu-Wu-52 (dł. 15m) 7szt, 5. Wąż do wody (zasysacz 25x4), 6. Drabina słupkowa składana, 7. Aparat na sprężone powietrze, 8. Przełącznik 52/25, 9. Przełącznik 75/52, 10. Gaśnica proszkowa GP-6XS 2szt, 11. Gaśnica halonowa GH-2 2szt, 12. Łom RLLh, 13. Klucz do łączników, 14. Klucz do hydrantów

 

Foto: B.Mucha
Źródła: http://www.prl998.pl/

Opracowanie
Bogdan Mucha